December 3, 2009

Mari Kita Solat Subuh


Post ini adalah untuk diri aku serta semua umat islam yang berada dimana sahaja.

Dulu masa darjah 6, ada sorg ustaz aku pernah cakap; semasa kita nak bangun tido, ada 3 jenis ikatan ada pada diri kita. Ikatan0 -ikatan ini akan terbuka bila mana:
  1. Bangun dari tido
  2. Ambil wuduk
  3. Solat Subuh

Jadi ia menunjukkan sama ada kita ni terpadaya atau berjaya melepasi helah syaitan lahanat ini. Mak aku pulak cakap kalo kita x bgn solat Subuh, kita diselimutkan dek kulit babi sbb x pergi solat Subuh, kalo mmg x sedar tu lain cite, tp mesti kne qada'. Aku rase mmg sume org pown akn diberitahu sebegitu. Bila kita x solat Subuh, kita x akan diberkati untuk satu hari tue. Analisis perbezaan keadaan kita pada hari bila kita solat dan x solat.

Solat Subuh ni sebenarnyer memberi kita keyakinan untuk menempuhi cabaran yang dtg pada hari itu. Sekurang-kurangnya, ia menunjukkan kita masih igt pada Allah, di pagi hari. Of course mmg wajib sbb ia solat 5 waktu, x buat berdosa, hukuman bagaikan 60 tahun akhirat di neraka.

Tapi kenapa kita selalu rasa mls or susah nak bgn pagi? ye, sbb kita x mendisiplinkan diri kita. Ok, another benefit-in-kind nyer kita solat Subuh adalah sbb hati kita akan tenang dan bersemangat membara mcm mana yg aku rse skang. Let bygone be bygone. Pokoknyer, sune bende yg jd pada hari itu mmg kaw team pnyer rse yakin dan sgt cool.

Lagi besar nikmatnya bila kita solat Subuh di surau/masjid dan berjemaah. Lepastu, tadarus sebentar. Pergh, mmg cool betul hidup hari tu=D

So, marilah sesama kita menunaikan solat Subuh secara istiqamah dan penuh tawadhu' lg bersemangat. Peace!

No comments: